Friday, January 14, 2005

 

ULASAN SAJAK HASIMAH HARON

ULASAN SAJAK “BAHASA GINCU”
KARYA HASIMAH HARUN
TARIKH 29. 04. 2003
WEB PENYAIR
PENGULAS ABDULLATIP.

BAHASA GINCU

Tenggelam dalam asyik
merah gincuku berbekas di bajumu
biar sahaja
pada rekahnya abadi pesona cinta.
Rosak baju putihmu
usah dikesali
kerana pada lembut baju
terukir rahsia kita.
Kau membiarkan
putih bajumu merakam kenangan
yang tidak terucapkan.
Jika timbul ragu akan diriku
berbicaralah dalam bahasa gincu
yang pernah memerahkan putih bajumu.

HASIMAH HARUN
Kuala Lumpur, 29.4.03

PRAKATA

Terlebih dulu saya ingin menampalkan beberapa komen atau riaksi daripada ahli-ahli komuniti terhadap Sajak “BAHASA GINCU” karya Hasimah Harun.

has1mah
Apr-30-2003 5:15 PM
sdr abdullatip, sdrlah sebenarnya beri idea kpd saya utk tulis "bhs gincu" semasa sdr tanya saya ttg hadiah utk diberikan kpd isteri sdr pd 2 mei nanti.


-halisasayangku-
Apr-30-2003 12:12 PM
Tahniah untuk Dr. Irwan dan Cikgu Hasimah. Semoga bertambah jalinan cinta dan berkekalan kasih sayang yang tercipta sehingga selama-lamanya. Hanya dari jauh saya mengutus doa.


mshukrinasiar
Apr-30-2003 3:35 AM
Syabas buat Bahasa Gincu, jangan mainkan irama yang amat mengharukan itu..., jangan lupa Beritahu Dia untuk memakai baju berwarna putih





Abdullatip

Apr-30-2003 8:37 AM
Sdr hasimah, luahan hati sdr sungguh syahdu dan mempesonakan. Beritahu dia jangan menolak rezeki dan berpegang teguh dengan sandaran sumpahNya.



nahkoda
May-1-2003 1:01 AM
sdr has1mah...amboiiii, merah gincunya mak ngah...alahai, baju siapa yang putih kena gincu 'dia', pesan jangan menolak Rezeki...lagipun itulah Sandaran SumpahNYA....hahah, gincu jenama apa iya...Maybelline atau Avon...kehkehkeh...lagunya pun semacam aje...syahdu wei, syabas cikgu!


Sarennande



Apr-30-2003 1:24 AM
Cikgu hasimah, denyut degup bahasa gincu menusuk dada. Irama pun merdu, saya terharu. Kayanya kata-kata kita, indahnya bahasa kita... anda hebat!







alaieffa
Apr-30-2003 12:44 AM
Sdri.."BAHASA GINCU" amat terharu saya membaca nya sebab ianya membawakan satu nostalgia yang mengusik jiwa dan membawa bahagia .. lagu iringan juga adalah kesukaan saya .. selalu mendendangkan lagu itu jika ada majlis karaoke .. hmm ini buat saya nak mendekati abg yang dah lena tu ha .. hehehehe nak picit2 dan nak garu2 serta usap2 dia... faham ekkk


ULASAN SAJAK BAHASA GINCU

Ciri-ciri yang wajar ada pada sesebuah sajak ialah isi yang baik, bahasa yang baik dan teknik /gaya yang baik. Kerana itu puisi didefinasikan sebagai kata-kata terbaik dalam susunan terbaik.

ISI

Sajak bertemakan cinta selalu diperkatakan sejak dahulu tapi apa yang menariknya bila ada sesuatu yang baru dari kisah percintaan tersebut.

Sajak Bahasa Gincu menceritakan kenangan manis Hasimah
Yang pernah memerahkan baju kekasihnya dengan gincu. Ini dijelaskannya dengan kata-kata berikut:

“ Merah Gincuku Berbekas di bajumu”

Ayat tersebut menjelaskan kepada pembaca bahawa peristiwa “Merah Gincuku Berbekas di Bajumu” itu merupakan kenangan paling manis bagi Hasimah. Peristiwa itu juga membuktikan kejujuran orang yang dikasihinya atau dengan arti kata lain membuktikan cinta sejati mereka.
Peristiwa memerahkan baju kekasih dengan Gincu samaada disengaja atau tidak sengaja biasa berlaku kepada pasangan kekasih yang sedang dilamun asmara. Namun untuk merakamkannya dalam bentuk sajak tidak ramai yang berkebolehan melakukannya. Hanya Penyajak berbakat besar sahaja dapat menyatakan sesuatu yang kecil menjadi besar.

Inilah kelebihan penyajak sepertima mana kata Albert Camus “ Sebagai seorang seniman kita akan mempengaruhi santun bahasa kita. Dan kalau tidak melalui bahasa, lalu seniman apa namanya kita?”


TEKNIK

Bahasa Gincu sajak bebas yang mengandungi 14 baris dengan gaya bahasa dan teknik persajakan yang sungguh meyakinkan.

Dalam persajakan melayu moden wujud Line Of Demarcation) yang mengasingkan sajak polos (diaphanous) dan sajak taksa (ambiguous).

Sajak polos dimulakan oleh Muhammad Yassin Makmur kemudian diteruskan oleh Usman Awang dan penyair yang seangkatan dengannya. Manakala sajak taksa dipelopori oleh Noor S.I dan diteruskan oleh A. Latiff Mohidin dan penyair yang seangkatan dengannya.

Namun perkembangan dunia penyair tidak berhenti setakat itu sahaja kerana jiwa penyair suka kepada perubahan dan pembaharuan. Manusia penyair yang sifatnya tidak pernah puas untuk mencipta terus melakukan berbagai percubaan.

Maka muncul pula sajak yang ketiga iaitu campuran sajak polos dengan sajak taksa atau lebih tepat memadukan kepolosan dengan ketaksaan. Antara penyair yang mempelopori sajak ini ialah Rahman Shaari dan penyajak yang seangkatan dengannya. Malah sajak jenis bebas, santai dan bersahaja ini amat digemari oleh penyajak masa kini.

Walau bagaimanapun, mutu sesebuah sajak bukan bergantung kepada teknik yang digunakan oleh penyair kerana terbukti kesemua teknik tersebut telah pun diakui oleh umum.

Sajak Usman Awang seperti “Duri Dan Api, Ke Makam Bonda” dan sebagainya masih popular hingga sekarang walaupun tergolong sajak polos. Begitu juga dengan sajak-sajak A.Latiff Mohidin seperti “Sungai Mekong.”,masih dianggap antara sajak-sajak yang bermutu walaupun tergolong sajak taksa.

Dan sajak BAHASA GINCU karya Hasimah Harun adalah campuran antara polos dengan taksa. Kalau sajak Usman Awang terdapat kata-kata “Akan Kupetik Bintang Kejora Buat Keronsang Baju Tidurmu” maka dalam sajak Hasimah pula terdapat kata-kata “ Merah Gincuku Berbekas Di bajumu”.

BAHASA


Bahasa yang digunakan oleh Hasimah dalam sajak Bahasa Gincu mengandungi makna yang berlapis-lapis. Selepas membacanya Saya terkesan ada tiga lapis makna dalam sajak ini. Malah tajuknya “Bahasa Gincu” juga membawa lebih dari satu makna.

Tidak dapat dinafikan bahawa keindahan sesebuah sajak bergantung kepada bahasa yang digunakan oleh penyajak. Namun jika bahasa yang digunakan terlalu bombastik atau terlalu berbunga-bunga untuk menceritakan sesuatu yang remeh temeh maka akan hilang keindahan sajak tersebut.

Begitu juga kalau penyair ingin menyampaikan persoalan yang besar atau penting dengan menggunakan bahasa yang kering dan hambar maka akan hilanglah keindahannya.

Keindahan Sajak BAHASA GINCU kerana bahasanya lembut, lancar dan segar. Walaupun temanya cuma kisah cinta yang berkait dengan gincu dan baju putih namun gaya romantis sajak ini memberikan kita perspektif baru tentang kejujuran sebuah cinta.

METAFORA

Metafora ialah lambang-lambang yang menarik untuk menghidupkan imaginasi. Dalam pengucapan puisi,Penyair begitu akrab dengan metafora kerana fungsinya ntuk melahirkan kiasan dan analogi. Barangkali inilah keistimewaan penyair kerana berupaya mencari persamaan dalam hal-hal yang kelihatan berbeza pada pandangan mata kasar.

Hasimah berjaya menampilkan beberapa metafora dalam sajak Bahasa Gincu. Antaranya:

Merah gincuku berbekas di bajumu
Rosak baju putihmu
Baju putihmu merakam kenangan
Berbicaralah dalam bahasa gincu

Ayat-ayat tersebut tidak boleh dikatakan bombastik ataupun klise kerana antara sifat metafora ialah memperbandingkan dua hal yang tidak mungkin.

SAMILI

Selain metafora, Hasimah juga menggunakan juga unsur-unsur samili untuk memberi keseimbangan pada sajaknya. Contohnya:

Terukir rahsia kita
Tenggelam dalam asyik
Pada rekahan abadi pesona cinta
Berbicaralah dalam bahasa gincu


PENGGUNAAN VOKAL

Penggunaan vokal penting dalam sajak atau puisi kerana ia boleh mempengaruhi emosi pembaca. Penggunaan vokal “U” dan “A” oleh Hasimah dalam sajaknya memberi rasa syahdu apabila membacanya. Contohnya

Merah gincuku berbekas di bajumu
Rosak baju putihmu
Jika timbul ragu akan diriku

MENTAFSIR MAKNA YANG TERSIRAT

Pada awal ulasan tadi saya katakan ada makna berlapis-lapis dalam sajak Bahasa Gincu.

Secara logikanya Gincu tidak boleh mengucapkan kata-kata kerana lidahlah yang berhak untuk melafaskannya. Namun gincu boleh berbahasa kerana ia dicipta untuk menghiasi rekahan bibir. Dalam hal ini Kita biasa mendengar “Bahasa Isyarat”, “Bahasa Cinta” “Bahasa Anggota” “Bahasa Kerlipan Mata” “Bahasa Pergerakan Bibir” dan sebagainya.

Biasanya apabila lelaki memandang wanita, tempat yang menjadi tumpuannya ialah bahagian mulut. Mulut yang cantik dihiasi bibir yang menarik bagai ulas limau akan memukau perhatian lelaki, apatah lagi kalau dihias dengan gincu. Kerana itu logik Hasimah mencipta istilah “Bahasa Gincu.”

Hasimah mendapat idea menulis sajak ini apabila saya bertanya apakah hadiah yang paling disukai oleh seorang isteri di hari ulangtahun perkahwinannya. Hasimah mencadangkan Gincu kerana itulah hadiah yang paling bermakna buat dirinya. Dan saya bersetuju kerana Gincu satu-satunya hadiah yang belum pernah saya berikan.

Dari segi Saikologi, seseorang wanita begincu untuk menambah keyakinan dirinya. Contohnya, apabila seorang wanita hendak bertemu kekasihnya maka dia bergincu supaya kelihatan lebih cantik.

Namun ada juga berpendapat, wanita tanpa gincu adalah wanita yang mempunyai keyakinan diri…

Tenggelam dalam asyik
merah gincuku berbekas di bajumu

Ada dua perkataan yang menjadi tumpuan ulasan saya pada ayat ini iaitu “asyik” dan “bajumu”. Ayat tersebut bolehlah di lengkapkan begini;

Masihkah kau ingat semasa kita sedang (TENGGELAM DALAM) alam percintaan yang sungguh meng(ASYIK)kan, hingga tidak ku sedari (MERAH GINCU) di bibir(KU) telah (BERBEKAS DI BAJUMU).

Sajak itu menggambarkan bahawa peristiwa itu berlaku semasa Hasimah sedang bercinta dengan kekasihnya (sekarang kekasih sudah menjadi suami ).Saya beranggapan begitu kerana hanya orang yang sedang bercinta sahaja boleh tertinggal gincu di bibir, di baju kekasihnya. Suami isteri jarang berlaku kerana semasa dilamun gelombang asmara mereka ibarat bayi dilahirkan.

Bercakap pasal Bahasa Gincu, saya teringat satu kisah benar yang berlaku kepada seorang kawan saya (bukan Zainallasim) yang sudah beristeri dan mempunyai anak tetapi mengaku bujang kepada teman wanitanya. Namun wanita yang bijak itu dapat
memberi pengajaran kepada lelaki itu dengan sengaja meninggalkan bekas gincu pada bahagian belakang baju orang yang nakal itu. Akibatnya “Bahasa Gincu” telah berjaya mencetuskan perang dunia…

Namun Hasimah bernasib baik kerana mendapat seorang lelaki yang jujur. Walaupun gincu di bibirnya berbekas di baju namun tidak mendatangkan malapetaka sebaliknya mendatangkan rasa bahagia. Ini tergambar apabila penyair mengungkapkan kata-kata berikut:

Biar sahaja
pada rekahnya
abadi pesona cinta

Atau dalam ayat lengkapnya lebih kurang begini:

Kekasih ku berkata, (BIAR) kan (SAHAJA) gincu bibir mu berbekas di bajuku. Kerana bagiku (PADA REKAHNYA) di bibirmu adalah menjadi lambang (ABADI) nya (PESONA CINTA ) kita.

Rosak baju putihmu
usah dikesali
kerana pada lembut baju
terukir rahsia kita.

Kalau “BAJU PUTIHMU” itu dimaksudkan sebagai baju berwarna putih yang dipakai oleh kekasih, maka adakah ayat “ROSAK” itu sesuai digunakan?. Rosak biasa digunakan kepada kereta, rumah atau sebagainya. Bila warna gincu berbekas di baju apakah ayat
“ROSAK” sesuai digunakan?.

Pada saya ada tiga (3) tafsiran makna ROSAK BAJU PUTIHMU itu. Tafsiran pertama, baju putih memang telah dianggap rosak dan tidak akan dipakai lagi oleh kekasih. Sebaliknya baju itu akan disimpan dalam almari khas sebagai tanda kenangan manis percintaan mereka.

Ini dijelaskan oleh Hasimah di ayat seterusnya KERANA PADA LEMBUT BAJU, TERUKIR RAHSIA KITA.

Kalaulah baju putih berbekas gincu itu benar-benar wujud dan masih ada dalam simpanan, alangkah bahagianya pasangan suami isteri ini.

Kau membiarkan
putih bajumu merakam kenangan
yang tidak terucapkan.

Ayat ini memberi harapan baju putih berbekas gincu itu memang wujud dan masih tersimpan sebagai tanda kenangan. Mungkin dari seribu orang lelaki,hanya satu sahaja yang dapat menyimpan baju yang terkena gincu kekasihnya. Atau lebih tepat lagi hanya kekasih awal dan akhir sahaja yang mampu melakukannya.

Tafsiran kedua saya, baju putih itu sebagai lambang cinta sejati kekasih Hasimah kerana lelaki itu belum pernah menyintai orang lain. Cintanya kepada Hasimah umpama kain putih yang belum diwarnai oleh wanita lain, atau hanya Hasimah sahaja yang berjaya mencemarkan “baju putih” kekasihnya.

Tafsiran saya yang ketiga (3) merah gincu itu lambang keperawanan dan baju putih itu lambang keterunaan.Dengan arti kata yang lain “ DARA DAN TERUNA “ itu menjadi lambang keagongan cinta mereka.

Cuba kita hayati ayat seterusnya yang menjadi penutup sajak ini;

Jika timbul ragu akan diriku
berbicaralah dalam bahasa gincu
yang pernah memerahkan putih bajumu.

Ayat pada rangkap ini membuktikan bahawa Cinta Hasimah hanya untuk suaminya sahaja. Tidak ada orang ketiga dalam hidupnya atau lebih tepat bahasa sekarang tidak terlibat dengan cinta tiga segi.

Hasimah juga ingin meyakinkan suaminya bahawa janganlah merasa ragu-ragu dengan kesetiaannya kerana cintanya hanya untuk suami yang tersayang sahaja.

Tulisan Hasimah di bawah ini membuktikan betapa kukuhnya kasih sayang mereka.

medium percintaan saya pada tahun 1979 adalah melalui surat (banyak) dan telefon (sedikit).

Sebaik-baik sahaja kami berkahwin, aktiviti bersama yang kami lakukan ialah kami bakar semua surat kerana segala kenangan telah bersebati di dalam jiwa. Lepas itu, kami menyesal kerana sepatutnya kami pilih-pilih untuk disimpan dan musnahkan yang “over” sahaja. Hee…sayangnya. Itulah akibat terlalu tidak mahu orang tahu rahsia.

Jarang-jarang sekali, saya menanggung rindu akibat berjauhan jika suami berseminar di luar negara. Tidak pernah lama sebenarnya, sama ada 2—3 hari atau 1 minggu paling lama. Pada tahun 1990 itu, saya sudah mempunyai 5 orang cahaya mata berusia 9 tahun, 8 tahun, 6 tahun, 4 tahun, dan 2 tahun. Memang gelisah hidup tanpa suami. Maklumlah menguruskan anak-anak yang masih kecil seorang diri. Penat cukup terasa, apatah lagi saya sendiri bekerja. Tabiat saya pula memang mudah menitiskan air mata. Gembira saya menangis, kalau sedih lagi saya menangis. Oleh itu, apabila saya terbaca sajak “Surat-surat”, saya “disedarkan” bahawa suami juga menderita jika terpaksa berpisah dengan isteri. Apabila hari makin lewat, wajah anak, wajah isteri akan bermain-main di ruang mata. Dari jauh seorang suami yang penyayang tetap menunjukkan simpatinya terhadap isterinya yang gelisah dalam penantian. Ketika terpisah begini, suami terbayangkan isterinya yang berkorban masa dan tenaga menguruskan makan pakainya. Isterilah tempat bermanja, bergurau senda, berkongsi cerita, merajuk dsbnya. Hal ini mengingatkan saya tentang sajak Drirwan “Rindu Sunyi” yang ditulisnya sewaktu berada di Jakarta buat beberapa hari.

KESIMPULAN

Walaupun sajak “BAHASA GINCU” ideanya datang secara spontan iaitu selepas saya bertanyakan hadiah yang paling berarti buat seorang isteri, namun sajak ini berjaya meninggalkan kesan sekaligus berjaya mengembalikan kenangan manis masa silam.

Saya dapati HASIMAH HARUN semakin matang dalam menghasilkan sajak. Nampak keyakinan dirinya untuk terus berkecimpung di alam dunia penyair. Bahasa yang diguna pakai semakin cantik dan bertenaga. Dan ini diakui juga oleh beberapa penulis di komuniti ini termasuk Sri Diah.

Sekiranya:
1) Baju putih berbekas gincu masih tersimpan
2) Percintaan mereka merupakan kekasih awal dan akhir
3) Teruna dan Dara hanya di temukan selepas di ijab kabul

Mereka adalah pasangan yang paling bahagia.

Hasimah dan suami kesayangannya baru sahaja menyambut hari ulangtahun perkahwinan yang ke 23. Kita doakan semoga pasangan bahagia ini terus mengecap bahagia serta mendapat rahmat dan hidayat daripada Allah SWT. Amin.

Sekian wassalam.


Abdullatip
02. 05. 03


Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?